توسعه اقتصاد دریامحور با تبدیل بندر امام به شهر لجستیکی

 

سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان: بندر امام خمینی (ره) با وجود اراضی ۶۰۰ هکتاری در بحث توسعه آن، باید به سمتی حرکت کند که ارتقا یافته و به یک شهر لجستیکی بندری تبدیل شود.

 

به گزارش پایگاه خبری فرارویداد ، ابوطالب گرایلو سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: اسم بندر امام خمینی (ره) که می‌آید همراهش تامین نیاز‌های اساسی کشور می‌آید و این بندر سال‌های سال است که به عنوان بندر کانونی غلات شناخته می‌شود و هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد.

 

وی با بیان اینکه کوچکترین اختلال در این بندر آثارش در کل کشور نمود پیدا می‌کند، گفت: بندر شهید رجایی یک بندر کانتینری است و اگر اختلالی در آن رخ دهد ممکن است خیلی مشکل ایجاد نشود، اما در بندر امام خمینی (ره) که تامین کننده کالا‌های اساسی کشور است یک اختلال در سیستم ممکن است تبعات بسیار بدی برای کشور داشته باشد.

 

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در بحث کالا‌های اساسی ممکن است در یک مقطع تصمیم گرفته شود که میزان کالا‌های اساسی به یک تناژ خاص محدود شود در حالی که ما در بندر امام خمینی (ره) ظرفیت ۵۵ میلیون تن کالا را در سال داریم.

 

وی ادامه داد: توسعه زمانی است که به ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خود رسیده باشیم.

 

گرایلو بیان کرد: این بندر فرصت است برای اینکه بتوانیم آن را به یک شهر لجستیکی بندری ارتقا دهیم و این بحث اتفاقا در ذیل سیاست‌های نظام که بر اقتصاد دریا محور تاکید دارد، می‌باشد.

 

وی افزود: یکی از سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی این است که بنادر کشور را به صورت “بازرگانی” مدیریت کند و بندر امام خمینی (ره) که یکی از بنادر شاخص کشور است باید به سمتی برود که به شکل ” بازرگانی ” خود را مدیریت کند.

 

سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، با بیان اینکه چالش‌هایی در این راه وجود دارد، ادامه داد: هزینه‌ها در بخش خدمات بندری به شدت افزایش پیدا کرده، اما تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده و لازمه اش این است که به سمتی برویم که بهره وری از تجهیزات موجود را افزایش دهیم.

 

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برنامه نوسازی تجهیزات خود را دنبال می‌کند تا بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را که صرف تامین و نگهداری می‌شود مدیریت کند و این به بحث بازرگانی مدیریت کردن بنادر کمک می‌کند.

 

گرایلو افزود: لازم است بخشی از تجهیزاتی که خیلی برای آن‌ها هزینه می‌کنیم، ولی در عمل کارایی لازم را برای ما ندارند از صحنه خارج کنیم تا به درآمد سازمان و بندر کمک کند.

 

وی با بیان اینکه در بحث کالا‌های اساسی ۲۹ کشتی در لنگرگاه این بندر داریم و منتظر نوبت هستند، ادامه داد: نگرش به بندر امام خمینی (ره) فعلا در تامین نیاز‌های اساسی خلاصه شده است و باید بتوانیم این رویکرد را تغییر بدهیم؛ بخش کانتینری و بخش مواد معدنی که همیشه در این بندر بوده را باید فعالتر کنیم.

 

وی اضافه کرد: با همین دید باید به سمت بحث اسکله نفتی و مخازن نفتی رفته و بتوانیم این بندر را از تک محصولی بودن رها کنیم.

 

سرپرست جدید اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: در بخش بنادر رویکرد ما از توسعه انبارگرا باید به سمت سفارش گرا باشد و این اتفاق بیفتد می‌توان گفت بندر حیات خود را خواهد داشت.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا بندر امام خمینی (ره) در پروژه شمال – جنوب، سهمی داشته باشد.

 

در این آیین ابوطالب گرایلو به عنوان سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان معرفی و از بهروز آقایی مدیرکل پیشین این اداره کل تجلیل شد.

 

بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالا‌های اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه تامین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.