پُل تاریخی جویبار فرو ریخت؟

 

به گزارش پایگاه خبری فرار رویداد ، شایعه تخریب “سیکاپُل” به عنوان یکی از بناهای تاریخی مازندران این روزها به سوژه داغ رسانه های محلی و فضای مجازی استان تبدیل شده و کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را مطرح کردند که “عملیات مرمت این بنا در سال های گذشته به درستی انجام نشده و تبعات ناشی از این سهل انگاری ها اکنون باعث تخریب بخشی از این آثار ملی شده است”.

به گزارش روز پنجشنبه فرار رویداد ، سیکاپل بنای تاریخی در جویبار است و به گفته مسوولان امر در حوزه میراث فرهنگی مازندران قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد که در سال‌های گذشته براثر سیلاب دچار آسیب شد و مرمت آن در دستور کار قرار گرفته است.

اخیرا موضوعی در رسانه های استان مازندران با عنوان «سیکاپل جویبار از تخریب تا تعمیر» با احتمال تخریب این بنای تاریخی منتشر شده که در فضای مجازی بازتاب قابل توجهی داشت و در این خبرها آمده است که

“در سالیان گذشته به دلیل مرمت ناشیانهاین پل تاریخی و تزریق بتن که هیچگونه سنخیتی با مصالحی مانند آجر و گل ندارد و همدیگر را رها می‌کنند موجب تخریب بیشتر این پل شده است. “

سیکاپل که با قدمت ۳۰۰ ساله روی رودخانه سیاهرود ساخته شده بود، براثر بی توجهی در نگهداری و تحت فشار عبور خودروهای سنگین سرانجام براثر بارندگی در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ فرو ریخت و سبب شد تا مسیر ۲ کیلومتری به مرکز شهرستان جویبار برای روستاییان همجوار به ۱۵ کیلومتر افزایش یابد.

سیکاپل علاوه بر اینکه جزء بناهای تاریخی مازندران به شمار می رود به دلیل موقعیت مکانی محل تردد اهالی روستاهای همجوارش بود و حدود ۱۰ هزار نفر از ساکنان این روستاها که در ۲ بخش مرکزی و گیلخواران زندگی می کنند پیش از بهمن ماه سال ۱۳۹۰ برای آمد و شدشان به شهر جویبار از روی پل تاریخی عبور می کردند، پُلی که راهشان را به مقصد کوتاهتر می کرد.

البته در همان سال ها برای حل مشکل تردد اهالی این روستاها ساخت پل جدید در نزدیکی پل تاریخی سیکاپل از سال ۱۳۹۱ توسط مجری طرح راه و شهرسازی آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ این پل جایگزین سیکاپل به بهره برداری رسید.

پس از آن اصلی عملیات در این بخش یعنی مرمت بنای تاریخی سیکاپل طی این سالها در گیر و دار موضوع کمبود و نبود اعتبار قرار داشت و طی این سالها اخباری مبنی بر اینکه اتمام این طرح به اعتبار نیاز دارد از سوی رسانه ها مخابره شد.

اکنون بنا به اطلاعاتی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در اختیار ایرنا قرار داده است، عملیات مرمت این پل تاریخی زیر نظر یکی از معتبرترین پیمانکاران مرمت بناهای تاریخی استان زیر نظر کارشناسان فنی و ناظر این اداره کل در حال انجام است و شائبه ها درخصوص نامناسب بودن مصالح در برهه کنونی صحت ندارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این خصوص روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌طی سالهای قبل براثر سیلاب بخشی از این پل تاریخی تخریب شد.

محسن باستانی افزود: در آن سالها به دلیل کمبود و نبود اعتبار اجرای عملیات مرمت بنا با تاخیر انجام شد و پس از آن با تزریق اعتبار، مرمت آغاز شد.

وی ادامه داد:‌ در این سالها با درخواست بودجه ملی برای ادامه روند مرمت کار، ‌پیمانکار فعالیت خود را ادامه داد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت:‌در حال حاضر ۱۰ میلیاردریال اعتبار ملی برای مرمت این بنا اختصاص یافته است که البت این میزان اعتبار جوابگوی اتمام کار نیست و تقاضای ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی دیگر ارسال شد.

بیشتر بخوانید

پل جایگزین سیکاپل در جویبار پس از ۹ سال به بهره‌برداری رسید

۳۲ طرح دهه فجر در جویبار به بهره‌برداری می‌رسد

سیکاپل جویبار با سه میلیارد ریال اعتبار جدید تکمیل می‌شود

تعلل پیمانکار در ساخت سیکاپل جویبار مورد انتقاد قرار گرفت

وی گفت:‌ قرار است در گام دوم تخصیص اعتبار مرمت بنا این میزان اعتبار ملی در نظر گرفته شود.

باستانی تاکید کرد:‌ تمام مراحل مرمت این بنا در زمان حاضر توسط یکی از پیمانکاران حوزه مرمت بناهای تاریخی و زیر نظر کارشناسان فنی این اداره کل در حال انجام است و پیمانکار موردنظر از مصالح مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی استفاده می کند.

وی با اشاره به تخصصی بودن اقدامات مربوط به مرمت بناهای تاریخی اظهارداشت:‌ در مازندران حدود هفت پیمانکار در این حوزه فعالیت می کنند که در طرح مرمت سیکاپل یکی از باسابقه دارترین پیمانکاران این عرصه فعالیت دارد.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تمامی مراحل مرمت این بنای تاریخی دوره قاجاریه با نظر و صلاحدید کارشناسان فنی این اداره و نظارت کارشناسان ناظر آن در حال انجام است که با تخصیص اعتبار لازم این طرح به اتمام خواهد رسید.